وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

داستان آشنایی انسان با عسل

عسل را نمی توان تنها محصول طبیعی زنبور عسل نامید زیرا موم هم محصول طبیعی اوست. تعریف های چندی برای عسل کرده اند اما آنچه بهتر به نظر می رسد این است که : عسل محصول عناصر شیرین نگهداری شده در غده ی شهد دان گل ها یا قسمت دیگر گیاه است بعد از دگرگونی در شکم زنبور به وسیله ی سلول های عسل ساز ، به وجود می آید.

از چه زمانی عسل مورد استفاده ی آدمی قرار گرفته است؟

آنچه یقین است ، عسل همیشه و از قدیم الایام هم مورد توجه و احترام همگان بوده است و بر روی پاپیروس از مصر حدود ۳۵۰۰ سال پیش به خواص طبی آن اشاره گردیده است. همین طور در کتاب آیورودای هندی ها از آن نام برده شده است مصری ها عسل را نماینده ی پاکی و شیرینی می دانستند و در جشن های عروسی از آن استفاده می کردند.

هنوز در مجارستان و هندوستان عسل را با شیرینی شب عروسی به هم آمیزند و می خورند و در ماه اول از آن شیرینی استفاده کرده و به همین مناسب ماه اول را “ماه عسل” گویند که امروز به همین نام تقریبا در تمام جهان معمول است.

در قدیم مصری ها و یونانی ها مردگان خود را با عسل مومیایی می کردند. دکتر عداللطیف مصری در یکی از اهرام جیزه در داخل تابوت جسد کودکی را پیدا کرد که با عسل مومیایی شده بود. اسکندو مقدونی در بابل مرد و جسدش با عسل مومیایی شده و برای دفن کردن به مقدونیه فرستاده شد.

قبل از حضرت مسیح در بعضی نقاط ، مقداری عسل به همراه مردگان در تابوت می گذاشته اند.

دیرین شناسان امریکایی ت – م دیویس در موقع باز کردن قبر ملکه دفن شده و بدون هیچ گونه تغییری سالم مانده بود پیدا کرد.

هومر یونانی شاعر و فیلسوف معروف در کتابش راجع به عسل مطالبی نوشته است.

 

منبع : معجزات درمانی عسل (دکتر محمد دریایی)

ساخت عسل از شکر !!

منشاء آن شربت شکر یا مخلوطی از عسل و شکر است ، یعنی به جای شهد گل ، شکر در اختیار زنبور قرار می گیرد که ممکن است حتی به صورت شان به بازار عرضه شود. عسلی که به این طریق تهیه می شود طبعا عطر و بو ( بوی گل ) ندارد و طعم شکر را می دهد. وزن مخصوص آن از عسل کمتر است. درصد ساکاروز بالاتری نسبت به عسل دارد و همچنین کش دار نیست.

بنا به گفته ی بعضی از کارشناسان تولید کننده عسل اگر این نوع عسل به دلیل اشباع آن از شکر ، شکرک زد بلورهای آن درشت تر به نظر می رسد.

لازم به ذکر است که با اتکاء به وضع ظاهری عسل کمتر می توان در مورد خلوص و مرغوبیت ان اظهار نظر صحیحی نمود ، چرا که فقط روش آزمایشگاهی ، روش مناسب در تتعیین خلوص عسل می باشد.

این ماده زرین ، غنی و فوق العاده محصول معجزه اسای زنبور های عسل است و جایگزین مناسبی برای شکر سفید به شمار می رود. هر چند در تمامی سال موجود می باشد، اما باید دانست که در بهار و پاییز به عمل می آید و در این موقع از سال از سایر مواقع تازه تر می باشد.

فرآیند اعجاب انگیز تهیه عسل از چرخش زنبورها به دور گل ها شروع می شود. آنها در همین حال شهد گل ها را در دهان خود جمع می کنند. شهد گل ها با آنزیم مخصوصی که در بزاق دهان زنبور وجود دارد ، ترکیب شده و طی یک فرایند شیمیایی تبدیل به عسل می شود.

زنبورها، عسل را به داخل کندو می برند و آن را درون حفره ها و دیواره های هر شبکه کندو ذخیره می کنند. ارتعاشی که از بال زدن ها آنها ایجاد می شود، کار تهویه را انجام داده و موجب می شود رطوبت بیش از اندازه ان از بین رفته و آماده مصرف گردد.

علاوه بر این که عسل به عنوان شیرین کننده مغذی و طبیعی به شمار می رود، تحقیقات حاکی از این است که ترکیبات منحصر به فرد عسل ، از آن یک ضد میکروب و ضد اکسیدان قوی ساخته است.

 

منبع : معجزات درمانی عسل (دکتر محمد دریایی)