وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

پولن یا گرده چیست؟

پولن یا گرده چیست ، گرده در زبان لاتین به معنای یک ماده ی بسیار ریز است. هر دانه ی گرده در واقع یک سلول نر گیاه بوده و حاوی مواد لازم برای تلقیح سلول ماده است. دانه ی گرده به همراه سلول ماده کامل شده و دارای اطلاعات ژنتیکی لازم برای تولید گیاه می باشد. برای مشاهده ی دانه ی یک گرده به میکروسکوپ های نوری قوی نیاز است ، در ادامه با بالامو همراه باشید :

پولن یا گرده چیست

از تزئینات سطح خارجی گرده میتوان برای تشخیص گونه ی گیاه استفاده نمود که این کار با استفاده از میکروسکوپ الکترونی قابل انجام می باشد. شکل ظاهری دانه ی گرده در گیاهان است که باعث شناسایی کاربردهای مختلف گرده در زندگی بشر شده است.

مهم ترین مساله ای که در مورد گرده وجود دارد همان توانایی تلقیح سلول ماده ی گیاه می باشد. در سال ۱۹۶۴ فردی به نام “ردولف یاکوپ رنه راریوس” برای اولین بار نشان داد که در گیاهان دو جنس نر و ماده وجود دارد. سلول های ماده ی گیاه مانند تخمک در حیوانات توسط توده های مغذی احاطه شده اند. همان طور که تخم مرغ تبدیل به مرغ می شود از تخم گیاهان که توسط گرده تلقیح شده نیز دانه ای با قابلیت رشد و تکثیر به وجود می آید. برای انجام عمل لقاح دانه ی گرده باید روی کلاله بنشیند سپس لوله های رویشی از هسته ی رویشی دانه ی گرده بیرون آمده و به سمت تخمدان ماده حرکت می کنند و بعد از رسیدن به سلول ماده ، عمل لقاح انجام می شود.

برای انتقال گرده به گل های ماده عوامل زیادی وجود دارند. از جمله جانوران ، باد و در برخی موارد آب. گرده ها هنگامی منتشر می شوند که بساک یا کیسه ی محتوی گرده در گل نر می ترکد و به این ترتیب گرده ها از داخل آن آزاد می شود. ترکیدن بساک نر با تکان شدید یا لمس آن نیز ممکن است.

در زمینه ی شناسایی عسل از طریق گرده تحقیقات زیادی صورت گرده است. پروفسور ساندر چهل سال قبل تاکید کرد که اگر ما قادر به شناسایی انواع گرده های به وجود آورنده ی عسل باشیم می توانیم به شناسنامه ی موثقی از گیاهان ملاقات شده توسط زنبور عسل دست یاببیم. به عنوان مثال در کشور هایی مثل آلمان که هزینه تولید عسل در آنها گران تمام می شود برای حفظ تولیدات خود در برابر عسل های رقیب که از قیمت و کیفیت کمتر برخورداراند ارائه ی شناسنامه برای عسل های عرضه شده ضروری است.

پولن یا گرده چیست

تعیین حمل تولید عسل به کمک بررسی میکروسکوپی و آنالیز گرده ی آن صورت می گیرد. البته باید توجه داشت که در عسل درختان میوه یا مزارع ، گرده های گل های آن درختان و در عسل گیاهان جنگلی و مراتع ، هاگ سرخس و گرده گیاهان این مناطق یافت می شود که میتواند به طبقه بندی این عسل ها کمک کند. گرده های گیاهان با توجه به نوع گیاه و منطقه ، رنگ مختلفی دارند که از سفید در گیاهان وحشی تا سیاه پررنگ در خشخاش متفاوت است.

به این ترتیب هر زنبور داری می تواند با کمک گرده های جمع آوری شده و دامنه ی رنگ انها به سادگی گیاهان مورد استفاده از طبقه بندی و مشخص نماید.

در حال حاضر به وسیله ی شناسایی گرده ها ، میزان گرده دهی گیاهان و نوع مسمومیت زنبورها تعیین می شود. در مسمومیت های ناشی از سمپاشی گیاهان یا عوامل دیگر میتوان با بررسی میکروسکوپی محتویات روده ی زنبور های مریض یا گرده های جمع آوری شده نوع سم گیاهی را مشخص نمود و چگونگی بروز مسمومیت را تشخیص داد. این مساله می تواند کمک بزرگی به حفظ محیط زیست بکند.

 

منبع : معجزات درمانی عسل (دکتر محمد دریایی)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید عسل طبیعی و طریقه دریافت محصولات به فروشگاه عسل بالامو مراجعه فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.