وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

وبلاگ عسل بالامو

وبلاگی برای بررسی عسل طبیعی و بازار عسل طبیعی در ایران - بالامو

درمان بیماری آلرژی به کمک گرده یا پولن

بعضی افراد نسبت به گرده های گل پراکنده شده در باد حساسیت دارند. باید گفت در حدود ۲۵۰ هزار گونه از گیاهان از طریق گرده افشانی تولید مثل کرده و تکثیر می یابند این عمل برای تداوم زندگی گیاهان انجام می گیرد گرده ها در اثر گرده افشانی گیاهان برای قرار گرفتن بر روی کلاله ی گل و تولید مثل در هوا پراکنده می شوند و بر حسب میزان حساسیت اشخاص بیماری آلرژی ایجاد می کنند. به جز گرده مواد دیگری مانند پر ، ذرات پشم و تعدادی از مواد شیمیایی و دارویی می توانند در بعضی افراد واکنش های افزایشی حساسیتی نشان دهند. به این واکنش های حساسیتی آلرژی می گویند که دارای علائم بالینی متفاوتی می باشد.

گرده گل آلرژی

بسیاری از پزشکان معتقند که گسترش شهر نشینی و افزایش آلرژی با هم ارتباط دارند. دانه ی گرده در فصول خاصی باعث ایجاد آلرژی می شود. معمولا این بیماری در انسان به صورت آبریزش بینی و چشم ، عطسه و کهیر بروز می کند و در حالت های شدید باعث آسم آلرژیک شده و حملات تنگی نفس ، خس خس سینه و سرفه بروز میکند. آسم آلرژیک یک بیماری مجاری تنفسی بوده و از خصوصیات آن حساسیت بیش از حد این مجاری است. وقتی که گرده در هوا پراکنده می شود در اثر تنفس وارد منافذ بینی شده که ابتدای حساسیت است.

آسم آلرژیک به پاسخ مناسب IGE که محل کنترل لنفوسیت های B و T است بستگی دارد. این لنفوسیت ها در اثر واکنش متقابل آنتی ژن و IGE فعال می شوند.

اکثر آلرژی های ایجاد کننده ی آسم به وسیله ی هوا منتقل می شوند و برای ایجاد یک حالت حساسیت باید به مقدار زیاد و به مدت کافی در هوا وجود داشته باشد.

پس از این که حساسیت ایجاد شد بیمار نسبت به آلرژن عکس العمل شدید نشان خواهد داد به طوری که مقادیر جزیی از عامل آلرژن باعث تشدید بیماری می شود.

آسم آلرژیک معمولا فصلی بوده در فصولی که گرده ی گیاهان در هوا پراکنده است در کودکان و بالغین جوان شایع می شود. مکانیسمی که از طریق آن آنتی ژن استنشاقی باعث بروز حمله آسم می شود شناخته شده نیست ولی به نظر می رسد تا حدودی به واکنش متقابلآنتی ژن – آنتی بادی موجود در سطح مست سل (Mast Cell)  ، ریه و متعاقب آن تولید و آزاد شدن واسطه های “هیستامین ، برادی کنین ، لکوترین C ، D ، E ، پروستاگلاندین های G2 ، F2 ، GD2a ترمبوکسان A2” و نیز ازدیاد حساسیت زود رس ارتباط داشته باشد. طبق فرضیه های موجود ذرات آنتی ژنتیک بسیار کوچک بوده از سد دفاعی ریه عبور می کنند سپس با توده های سلولی که پوشش اپی تلیال سطح خارجی مجاری هوایی مرکزی اتصالات محکمی دارند تماس پیدا می کنند. آزاد شدن مجدد واسطه ها بر روی عضلات صاف و نفوذ پذیر موئینیه های مجاری هوایی تاثیر مستقیم و زودرس دارد و در نهایت باعث واکنش موضعی شدید و متعاقب آن واکنش مزمن می شود و به این صورت حمله ی آسم ایجاد می گردد.

این بیماری در صورتی درمان می گردد که بیمار با آلرژن مشخص گردد ، روش های مختلف حساسیت زدایی تا حدودی در درمان بیماری موثر است. سایر روش های درمانی فقط برای رفع علائم بیماری موثر بوده لیکن اصل پاتوبیولوژی را از بین نمی برد.

ویچریل در سال ۱۹۷۵ گزارش داده است که بیماران حساس به گرده و مبتلا به آلرژی در صورت مصرف عسل با جویدن درپوش های مومی “شان عسل” به دلیل داشتن مقداری گرده در آن ها به تدریج درجه ی حساسیت را کاهش می دهند و بیماری این افراد بهبود می یابد. این مساله نشان می دهد افرادی که نسبت به گرده های پراکنده در هوا حساسیت دارند نسبت به گرده های جمع آوری شده توسط زنبور عسل حساسیت ندارندو البته زنبورها به هنگام تشکیل گلوله های کوچک گرده و جمع آوری آن ها در سبد گرده پاهای عقب خود مقداری شهد آنزیم به آن اضافه می کنند. چنین مخلوطی برای افرادی با حساسیت زیاد همراه با عطسه های شدید نیز بی ضرر است.

 

منبع : معجزات درمانی عسل (دکتر محمد دریایی)

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید عسل طبیعی و طریقه دریافت محصول به فروشگاه عسل بالامو مراجعه فرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.